Skip to main content

Concertagenda

Het Bachkoor Nijmegen treedt een aantal keren per jaar op. Veelal in De Vereeniging in Nijmegen en vaak met medewerking van een orkest, bijvoorbeeld Phion (Het Orkest van Gelderland en Overijssel), het barokorkest Utrecht Company of Music, of het barokorkest La Sorpresa.

Hieronder vindt u een overzicht van onze concerten die binnenkort plaatsvinden.


Woensdagavond 16 april 2025
De Matthäus Passion, in de Vereeniging  te Nijmegen, i.s.m. Phion en kinderkoor de De Ulftse Nachtegalen

Sopraan:  Janneke Stoute
Evangelist:  Seil Kim
Tenor:  Leonhard Reso
Viola da gamba:  Alon Portal
Klavecimbel:  Karel Demoet
Algehele leiding:  Rob Vermeulen

31 mei 2025, aanvang 14h15:
Nijmegen Zingt.
Programma wordt nog bekend gemaakt. Zie ook https://www.nijmegenzingt.nu/

2 november 2025, aanvang 15:00 uur
c-Moll Messe (KV 427), Wolfgang Amadeus Mozart
Schicksalslied (op. 54), Johannes Brahms
Nänie (op. 82), Johannes Brahms
Bachkoor Nijmegen met Phion en diverse solisten.
Orgel: Dirk Luijmes
Algehele leiding: Rob Vermeulen
Kaarten: 47, 41, 36 en 31 Euro.

Deze Mis in c-mineur is een mis voor groot orkest, dubbelkoor, twee sporanen, een tenor en een bas. Ofschoon het werk onvoltooid is gebleven, geldt het als een hoogtepunt van de klassieke kerkmuziek. Het programma bevat tevens het Schicksalslied en Nänie, gedichten van Friedrich Hölderlin en Friedrich Schiller, die door Johannes Brahms op muziek zijn gezet voor koor en groot orkest.

2026

1 april 2026, aanvang 20:15 uur
Johannes Passion, J.S. Bach
Bachkoor Nijmegen met Utrecht Company of Music en diverse solisten
Orgel: Dirk Luijmes
Algehele leiding: Rob Vermeulen
Kaarten: 49, 43, 38 en 33 Euro.

Johannes Passion versus Matthäus Passion
Veel liefhebbers van de Matthäus Passion hebben inmiddels ook de schoonheid van de Johannes Passion ontdekt. Beide werken behoren tot het toprepertoire voor koren. Er zijn grote verschillen tussen de twee Passionen. De Johannes Passion heeft een meer persoonlijke toon dan de Matthäus Passion. De muziek in de Johannes Passion is vaak dramatischer en directer, met snelle afwisselingen van rust en spanning. Het koor speelt een opmerkelijke rol: in de talrijke koorstukken wordt veel geschreeuwd en gescholden. Deze passie blijft boeien, vanaf de golven van het openingskoor "Herr, unser Herrscher" tot het finale, uiterst ingetogen "Ruht wohl".